Od roku 2004 majú v správe cesty II. a III. triedy samosprávne kraje. Tie na Spiši Košický samosprávny kraj. V okrese Spišská Nová Ves je zodpovedný za stav 360 km takýchto ciest.
Tohoročná dlhá a tvrdá zima odhalila v plnej kráse jeden základný problém – nedostatok peňazí. Keby v kase samosprávneho kraja pribudlo 1 euro za každú nadávku, ktorú na jeho adresu vyslovili vodiči, vymeniť asfaltové koberce na všetkých cestách by bola pre ich správcu brnkačka. A nemuseli by to byť osemprúdovky, stačili by tie súčasné – len bez dier.
Vzťah košickej župy a jej ciest pripomína manželstvo z rozumu. Lásky v ňom niet. Aj tak sú kompetentní povinní starať sa o cesty v dobrom aj v zlom, v zdraví aj v chorobe, v bohatstve aj v chudobe, v mladosti aj v starobe. Nie je to vzťah vyrovnaný. Samosprávny úrad je mladý a, súdiac podľa počtu úradníkov, plný sily. Naopak cesty už mladistvo nepôsobia. Ani zdravo, ani dobre. Ako teda vyzerá úprimná a odborná starostlivosť správcu o zverený majetok, ktorý má dennodenne čo najlepšie slúžiť občanom?
Údržbu a opravu ciest vyriešili dodávateľsky. Zaplatia Správe ciest KSK a tá, podľa toho koľko dostane, cesty udržiava priechodné, opravuje ich a čístí. Nik nečaká zázraky, ale radi by sme skonštatovali: je to o kúsok lepšie ako pred rokom. Zatiaľ registrujeme skôr opak.Úradníci navrhujú, ktoré úseky, kedy a ako bude Správa ciest opravovať. Ich návrh musia schváliť poslanci. A tu je priestor na to, aby ukázali svoju schopnosť presvedčiť aj ostatných kolegov, aby zahlasovali za tie naozaj najnutnejšie opravy. Doterajšia skúsenosť je minimálne rozporuplná. Pozrime sa na niektoré opravy ciest, ktoré v sebe majú logiky ako zmrzlina soli.
Roky dezolátna cesta cez Markušovce sa vždy iba pláta. Nový koberec ale natiahli do susedných Lieskovan. Na cestu, ktorú využíva len promile vodičov v porovnaní s cestou v Markušovciach.
Salámové úseky ciest pri Nálepkove, Mlynkoch a pod. Cestári chodia asfaltovať stometrové úseky ciest. Raz tu, raz tam. Samotní chlapi nad rozhodnutiami svojich šéfov krútia hlavami. Kto chce vedieť, kde sa cesty aktuálne opravujú, stačí si kliknúť na www. scksk.sk.
Hlavným zdrojom na opravy ciest je daň z motorových vozidiel. Platia ju podnikatelia za svoje osobné autá, autobusy a kamióny, ktoré ničia cesty najviac. Samosprávne kraje na tejto dani každý rok vyberú milióny eur. No miesto toho, aby smerovali len na opravy komunikácií, ich župy využívajú aj v kultúre či školstve. Obhajujú sa tým, že ich využívanie na údržby ciest neprikazuje žiaden zákon. Košický kraj získal 12,3 milióna a na dopravu vyčlenil približne 8,9 milióna eur. Všetko je o prioritách. A cesty by ňou mali jednoznačne byť. Je jasné, že nikto nemá Arabelin čarovný prsteň, ale aspoň jej elán a dobrú vôľu pomáhať by Novovešťania určite ocenili. Špeciálne po poslednej zime. Námestníčka riaditeľa Správy ciest KSK Zuzana Fejesová vysvetľuje: „Po tejto zime evidujeme nielen enormný počet výtlkov na cestách, ale vplyvom vyššieho množstva zrážok sme zaznamenali aj odtrhnuté krajnice ciest, lokálne zosuvy a zničené priepusty. Odhadovaná potreba finančných prostriedkov na riešenie výtlkov je približne 3 milióny eur. Z vlastného rozpočtu sme plánovali financovať okolo 1,25 milióna eur, čo je čiastka predstavujúca priemerné priame ročné náklady na vysprávky výtlkov.“
A v tejto situácii by mali prejaviť aktivitu poslanci, ktorých sme si na to zvolili. Cesty, ktoré nám dennodenne pijú krv (napr. tá na Čingov) sú aj ich vizitkou.
V oblasti dopravy má okrem starostlivosti o cesty samosprávny kraj právomoci pri zabezpečovaní prímestskej autobusovej dopravy, električkovej, trolejbusovej a regionálnej železničnej dopravy. Aj v tejto oblasti sú možnosti na zlepšenie. Určite nie je možné urobiť hromadnú dopravu bezplatnou, ale aspoň trochu uľaviť dôchodcom, či študentom by sa hádam podariť mohlo.
-leb-