PREDSTAVUEME „MALÉ ŠPORTY“ – ŠTVORKOLKY
Motošportu sme sa príliš v našej pravidelnej rubrike nevenovali. V tomto čísle však chceme tento rest napraviť a zameriame sa na šport, ktorý na Slovensku progresívne napreduje – jazdeniu na štvorkolkách. Vedeli ste, že vôni spáleného benzínu podľahli aj Spišiaci?
Nástupcovia motokrosu na Spiši dosahujú skvelé výsledky
Verejnosti je iste známejší a bližší podstatne ich rozšírenejší „nevlastný brat“- motokros. „Ako mnohí, aj my sme prvé trate skúšali jazdiť práve na motokrosových motorkách. Ale pred niekoľkými rokmi to boli práve štvorkolky, ktoré nás „dostali“ a ostali sme pri nich. Ešte stále nás pocity z jazdenia napĺňajú a posúvajú vpred. Štvorkolky sú bezpochyby najväčším motoristickým fenoménom nielen v Slovenskej republike, ale aj vo svete a ich vývoja celkové vlastnosti idú dopredu nevídaným tempom,“ začal náš rozhovor o tomto motoristickom športe člen MSRacing Quad teamu Slavomír Harmata. Aby sme reči štvorkolkárov viac pochopili, povedzme si, že konštrukcia týchto strojov sa ustálila na štyroch hlavných kategóriách. Športovci sa „vetrajú“ na športových mašinách (QUAD), pracovné, úžitkové alebo rekreačné stroje sú označené skratkou ATV. Poznáme aj vozidlá typu „side by side“ a štvrtú kategóriu tvoria detské a juniorské mašiny. „Športové štvorkolky, na ktorých jazdíme aj my,mávajú náhon iba zadných kolies. Sú na pohľad športovejšie, širšie, výkonnejšie ako úžitkové. Majú nízke ťažisko a malú hmotnosť, takže majú výborné dynamické a jazdné vlastnosti. Treba si uvedomiť , že športové typy sú hlavne o rýchlosti. Sú určené pre pretekanie, driftovanie, akrobaciu ,ale môžete na nich vyraziť napríklad na celodenný výlet. Tieto stroje ponúkajú nespočetne veľa možnosti úprav od rozšírenia, orámovania, doplnenia tlmičov a neposlednom rade úpravu motora chip- zvyšovanie výkonu. Pretekárske hravo presahujú výkonovú hranicu 60 koní,“ dodáva Harmata. A že spišskonovoveskí nadšenci nemajú svoje stroje len tak pre parádu, dokumentujú aj ich športové výsledky. „Preteky štvorkoliek sú zväčša pridružené v rámci seriálu pretekov motokrosu Mx ATV Žubor CUP na západnom Slovensku. V našom blízkom okolí má našinec „poruke“ kvalitný závod v Lučivnej neďaleko Svitu. Každoročne vo februári sa tam jazdí QUADTROPHY. Jedná sa o vytrvalostný pretek na trati s dĺžkou cca 10 km, kde jazdec prekonáva prudké stúpania aj v skalách a hneď za tým absolvuje aj niekoľko metrové skoky. Najprv odštartujú pracovné štvorkolky a po nich hneď frčia na trať aj ich športoví bratia. Preteky trvajú presne štyri hodiny. Po uplynutí tej poslednej sú preteky ukončené a jazdci dojazdia do cieľa.Poradie tímov určí počet odjazdených kôl cez GPS tímu, ktoré je pripevnené na riadidlách . Vyhráva tím z najväčším počtom kôl. Pri zhode počtu kôlrozhodne o poradí lepši dosiahnutý čas. QUADTROPHY 2014 sa považuje za majstrovstvá Slovenska v rámci quad maratónov. Ročník 2014 bol aj za účasti tímov, ktorý jazdia seriál majstrovstiev Európy a jazdci sa zišli z viacerých krajín EÚ. A náš amatérsky MS Racing Quad Teamna ňom pravidelne dosahuje výborné výsledky. V roku 2012 sme pre technickú poruchu závod nedojazdili, no vynahradili sme si to v minulom roku,keď sme brali prvenstvo. V tomto roku sme v silnej konkurencii vybojovali bronz,“ vymenúva pozoruhodné úspechyHarmata.
Spišskí nadšenci sa snažia neničiť lesné bohatstvo, nováčikovia sú vítaní
Štvorkolkárov však majú dosť v zuboch lesníci a ochranári prírody. Niekedy sa im ani niet čo čudovať, poľovníci vyrušení na posedoch revom motora, či ochranári bedákajúci nad rozrytými lúkami, by vám vedeli povedať svoje. V blízkosti nášho mesta je hneď niekoľko motoarén, ktoré využívajú prevažne motokrosári, no otvorené sú aj pre nadšencov na štyroch kolesách. „Využívame trate v Levoči, Spišských Vlachoch, Arnutovciach, či Mníšku nad Hnilcom, ktoré sú oficiálnymi traťami pre motokros. No pravdou je, že niekedy musíme ísť trénovať aj do lesa, pretože je to špecifický povrch a v rámci quadmaratónov sú najviac využívané lesné cesty. Problémom ale je legislatíva, pretože v SR je jazdenie na motorovom vozidle na lesných cestách zakázané, a tak musíme vybavovať rôzne povolenia. Chcem však ubezpečiť verejnosť, že sa snažíme v prvom rade neničiť lesa neohrozovať turistov,“ objasňuje Harmata.
Zaujímalo nás, na akých strojoch jazdia Novovešťania a či môže obyčajný smrteľník rozšíriť ich rady. „Štvorkolky lákajú čoraz viac nadšencov hlavne mužského pohlavia, avšak podarilo sa nám stretnúť aj baby, ktoré podľahli tomuto krásnemu športu. V mojom prípade v tom nie som sám, vediem k tomu aj svojho syna Denisa, ktorý už druhým rokom brázdi cesty na športovej Honde TRX250cm3. Môj parťák Milan Romaňák, ktorý má veľký podiel na expanzii štvorkoliek v tomto regióne sedlá Bombardier Baja 650 DS, ja vlastním Yamahu YFZ 450 R. Na Spiši je už dlhšiu dobu dobre fungujúca skupina Off road Devils, ktorá organizuje pravidelné víkendové výjazdy po blízkom aj ďalekom okolí a s ktorou neraz aj my spájame naše tréningové jazdy. Týmto chcem pozvať ľudí rovnakej krvnej skupiny, aby neváhali a zapojili sa cez Facebook do skupiny Off road Devils. Tým pádom sa dozvedia o plánovaných akciách. Off road Devils spája rôzne typy štvorkoliek cez pracovné, športové až po side by side. Veľmi radi Vás uvítajú medzi sebou. Takže do quadovania priatelia,“ motoristickým pozdravom ukončil náš rozhovor o novom motošporte na Spiši Slavomír Harmata.
-ob-
FOTOGALÉRIA: